November 24, 2015

REVIEW: pinkshinyultrablast - Everything Else Matters


از: امیر


shoegaze / bliss rock / dream pop


(راهنمای ریتینگ)









نوشتن یادداشت برای آلبومی که در ژانویه (10 ماه پیش) منتشر شده، یک جورایی مثل انتشار خود این آلبوم کاری به تعویق افتاده ولی همچنان ضرورری‌ ه.
(EEM سال 2013 ضبطش تموم می‌شه و به علت مسائل مالی و فنی امسال منتشر شد.)


shoegaze یا همون زُل‌کفشی، ژانر مهجوری که از آلترناتیو راک دهه هشتاد سر بر آورد، اوجش بین 1988 تا 1993 بود و زیر هژمونی Oasis و Nirvana و Radiohead تقریبا خاموش شد، 6-7 سالی می‌شه که به لطف اینترنت و بزرگ‌شدن اونهایی که در دوره اوجش طفلی بیش نبودن و حالا ده‌ها بند خفن رو شکل دادن، ققنوس‌وار بلند شده.

(بخصوص که شاهد بازگشت Essential های The Scene That Celebrate Itself هستیم. Kevin Shields و My Bloody Valentine سال 2013 آلبوم سال شار رو بیرون دادن. پارسال Slowdive شروع به تور گذاشتن کردن و امسال هم Ride و احتمالا Lush!)

بند چهارنفره همشهری داستایوسکی (سنت پترزبورگ) Pinkshinyultrablast (که همچین اسم گویایی رو از آلبوم بند نویز-گیز Astrobright برداشتن) از اون دسته بندهای Nu-gaze هستن که شوگیز ناب رو از بندای محبوب‌شون وام گرفتن (اون ساید Slowdiveای یا آلبوم Whirlpool / Chapterhouse) و اون رو با زیباشناسی سگ زنی و غرش پست راکی بندهایی مثل Appleseed Cast یا Blueneck در هم آمیخته‌ان. گو اینکه حاصل کار، مُهر خودشون رو هم داره.
Bliss Rock ای که اگرچه نوآور نیست ولی اتفاقا همه نکته‌ و موفقیت‌اش در انتقال تمیز اون حظ صوتی اصیل شوگیزه.

نوازندگی‌های توفانی و پست متالی درام، بیس‌های بسیار رو و پرقدرت و صد البته ریف‌های چند گیتار روی هم که از این پدال به اون پدال می‌رن و دوباره برمی‌گردن، ویژگی‌های قابل اشاره‌ای هستند ولی نه به انداره وکال این بند روسی، شایان تاکید و توجه نیستند: وکالی اثیری و از فیدبک برگشته الیزابت فریزر طوری و حتی در قطعه‌‌ درخشانی مثل Metamorphosis رگه‌هایی از Jen Goma بند سال 2014 شار A Sunny Day In Glasgow رو می‌شه شنید.

چیزی که بیشتر از همه باعث می‌شه به EEM نمره شاری بدم، اینه که این آلبومیه که جریان کامل و پیوسته‌ای رو برقرار می‌کنه که در اون نقطه یا لحظاتی رو نمی‌‌شه پیدا کرد که عنصری ناهمگون باشه و این جریان رو مختل کنه. این آلبوم 8 تا ترک بلند و کوتاه داره که هر کدومشون کاراکتر خودشون رو دارند در عین حال که فرمول کیفور کننده‌‌ای در همه اونها تکرار می‌شه: ورس های دریمی وکال و کروس های نویزی سگ زن! تکرارهایی که مهم نیست تکراری باشن، مهم اینه که تکرار بشن و دوباره تکرار بشن!


ترک‌های شارپسند: Holy Forest / Metamorphosis / Ravestar Supreme

No comments: