November 26, 2015

REVIEW: Arca - Mutant


از نویسنده مهمان:
محمدحسین وحیدنژاد



Experimental Electronic / Glitch

(راهنمای ریتینگ)




الخاندرو گرسی (Alejandro Ghersi) یک پرودیوسر ونزوئلایی هست که چندین وقته توجه من رو به خودش جلب کرده. الخاندرو یکی از مهم ترین پرودیوسرهای حال حاضر به شمار میاد. او یکی از 3 پرودیوسرها و نویسنده های آلبوم عالی Yeezus کانیا وست  ، پرودیوسر اصلی EP2 اثر FKA Twigs بود و همینطور نویسنده و پرودیوسر همکار در تمامی ترک های Vulnicura آرتیست دوست داشتنی من Bjork بود.
اون خودش دو تا پروژه شخصی هم داره که توی اون استایل خودش رو داره هرروز جلوتر میبره. ابتدا با اسم آرتیستی Nuuro شروع کرد ولی به نظر من زیاد پروژه قوی نبود و سپس سراغ این آلیاس یعنی Arca رفت. کارش رو در این آلیاس با سه تا Ep در سال 2012 شروع کرد و سپس یک Mixtape عالی به اسم &&&&& رو به صورت رایگان ریلیز کرد که این میکس تیپ با این صدا و استایل خاصش، من را مجذوب کارهای ایشون کرد.به عنوان یک آرتیست الحاندرو موسیقی شخصی و سولوـش درحال پیشرفت و بهتر شدن هست، ولی کمی فراز و نشیب هم داره کاراش که طبیعی هست.
اما برسیم به دومین و آخرین آلبوم آرتیستی ایشون. بعد از اینکه الخاندرو خبر از کار روی این آلبوم داد توی یک مصاحبه گفت که این آلبوم خیلی شخصی تر و بعضا احساسی تر خواهد بود و من خیلی خوشحال شدم و امیدوار بودم که ترک هایی مثه wound رو خواهم شنید ولی وقتی که به آلبوم گوش دادم نظرم برگشت. دوز اکسپریمنتال و abstract آلبوم خیلی خیلی بیشتر از احساسی بودنش هست.
آلبوم مملو هست از بافت های  گاها اضطراب آور، بیس و پرکاشن های سنگین و فضاسازی و طراحی صداهای عجیب و پروداکشن شلوغ و گنگ. توی یک دید کلی به آلبوم این موارد کاملا مشهود هست. در بیشتر ترک ها تا شما میان با اون ترک ارتباط برقرار کنید که به خاطر این مواردی که گفتم بسیار سخت هم هست, میبینید که یهو ترک دچار تغییر جزئی و یا اساسی میشه و شما رو در یک حالت بین زمین و هوا قرار میده ! و بعضا درک اون خیلی خیلی سخت میشه. اما این تغییر بعضی وقت ها در یک جهت خوب هم انجام میشه برای مثال ترک mutant که به نام خود آلبوم هم هست، استارت ترک خیلی سنگین و پیچیده است ولی به وسط های ترک که میرسیم سینث کورد هایی زیبایی پلی میشن و شما رو از اون فضا خارج میکنن.
استارت آلبوم با ترک alive و همون تغییراتی که گفتم و ترک بعد از اون به شما میفهمونه که نمیتونن به هیچ وجه حدس بزنین چه چیزی رو میخواین در ادامه تجربه کنید حتی این موضوع با رسیدن به وسط های آلبوم هم برقرار هست و هنوز هم آلبوم غیر قابل پیش بینی است. محبوب ترین ترک من از این آلبوم ترک front load هست که یک ترک idm توی مایه های AFX و BOC هست و یک ملودی قشنگ و طراحی صدای خوب به اضافه پروداکشن  glitchy و امضای شخصی خودش داره.
در کل باید بگم ابتدا که آلبوم رو گوشیدم و دیدم دوز احساسی آلبوم کمتر از توقع ام هست کمی ناامید شدم البته در کل کم هم نیست ولی وقتی که بیخیال این موضوع شدم و برای بار دوم به آلبوم گوش دادم بیشتر ازش لذت بردم. یک چیزه دیگه ای که فک میکنم جزو ضعف های آلبوم به شمار میره تعداد بالای ترک ها هست و میتونست بعضی از ترک های ضعیف رو برداره و با توجه به ترک لیست طولانی(20 ترک) آلبوم مشکلی هم پیش نمیومد.

 چیزی که باعث میشه من از آرتیست های مانند آرکا خوشم بیاد و دوستشون داشته باشم اینه که خلاف جهت عمومی ساخت موسیقی میرن و به دنبال ساخت چیزی هستن که یک تجربه جدید و منحصفر به فرد باشه و چیزی شبیه بهش پیدا نشه ! اگر که دوست دارید یک تجربه جدید داشته باشید، گوش کردن به این آلبوم خالی از لطف نیست. امیدوارم که ازش لذت ببرید.

ترک‌های شارپسند: 
Front Load, Mutant, Soichiro, Extent, Else

No comments: