December 09, 2013

REVIEW: Tim Hecker - Virgins (2013's Best Albums #8)

شماره 8
Virgins
Tim Hecker 

  دوست موزیک‌باز و فرهیخته‌ای در تهران دارم. یه بار وقتی موزیکی رو بهم معرفی کرد گفت: طرف امبینت کاره، بر وزن کابینت‌کار، یا کاشی‌کار!! منم گفتم کاش مثل خیابون سهرودی شمالی که راسته کابینت‌کاراست یه راسته ای در تهران برای امبینت کارها بود!
  تیم هکر، تهیه کننده، موزیسین الکترونیک تجربی ساکن مونترال، دانشجوی دکتری "نویز شهری" دانشگاه مک گیل و سازنده موسیقی برای اینستالیشن آرتیست های بزرگی چون Stan Douglas، از اون دست هنرمنداییه که آثارشون رو بهتره با مختصات و واژه‌نامه ای که خودشون می‌سازند بشنویم و در باره‌اش حرف بزنیم. به کار بردن عناوینی چون ambient، drone، glitch، و امثالهم برای چشمه جوشان خلاقیتی مثل این آدم به ظاهر کار رو ساده می کنه، اما انوقت اون قدر ساده می‌شه که ممکنه سر از راسته امبینت کارها در بیاره!
  هفتمین ال پی Tim Hecker و پنجمین با کمپانی کار درست کرنکی، Virgins، متفاوت‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین کار اونه. چشم‌اندازهای صوتی ناشناخته و سرد و رویاگون، سرگردانی در دیستوپیاهای وسیع و پهناور یا شناور بودن روی اقیانوس‌های نویز در کارهای قبلی هکر، جای خودش رو در این آلبوم به حسی کلاستروفوبیک (ترس از گیر کردن در مکان‌های تنگ) از تنها بودن در اتاق خالی و سرد با یک پیانو می ده که مرتب داره لوپی رو تکرار می‌کنه. این آلبوم هویت و درون مایه‌ای سیاسی هم داره که تا به حال از هکر سراغ نداشتیم: زندان ابوغریب. هم طراحی روی جلد یاد آور تصاویر منتشر شده از زندانیان عراقی در ابوغریب هست و هم عنوان کوتاه ترین قطعه این اثر: .Incense at Abu Ghraib
Virginal   
 ساز کیبوردی هست متعلق به اواخر دوره رنسانس و اوایل دوره باروک، سازی که فقط یک نت در آن واحد ازش بیرون میاد. در کنار قطعات Virginals I و II که این ساز در کنار پیانو نقش محوری داره، در این آلبوم هکر بافت به شدت فرآوری‌شده‌ای از سازهای مختلف آکوستیک مثل کلارینت باس و سازهای بادی چوبی را در خدمت ساختمان اصلی الکترونیک اثرش بکار می برد: با میکس و مسترینگی خارق العاده و روشن از امضای شخصی خودش. این آلبوم اگر بهترین اثر هکر (در مقایسه با آلبوم قبلی اش، برنده جایزه جونو،Ravedeath 1972 ) نباشه، متنوع‌ترین و پیچیده‌ترین اون‌ها هست.
   
Virgins اگر‌چه زمان طولانی نداره (نزدیک 49 دقیقه) اما طولانی‌تر به نظر میاد و هیچ دوبار شنیدنش مثل هم نیست. پر است از هارمونی‌های گیج، پیچیده، وهم‌آلود، یخ‌زده و ساینده مغز: نه برای بر‌انگیختن احساسات آنی و سطحی که برای گم‌شدن در پیچیده‌ترین هزارتو های‌های روانشناختی و ذهنی. سفری مخاطره‌آمیز در دنیای یکی از مولف‌ترین و پیشرو‌ترین هنرمندای عصر مکینتاش. Virgins  پیجیده‌ترین و ترسناک‌ترین اصواتیه که در لیست ده آلبوم خوب 2013 رادیو شار قرار می‌گیره.
ترک های منتخب: Virginals II، Amps Drugs Harmonium، Stab Variation

No comments: