December 27, 2013

REVIEW: Arcade Fire - Reflektor (2013's Best Albums #2)

شماره 2
Reflektor
Arcade Fire

  آرکید فایر همیشه اشک آدم رو در میارن. این دفعه ولی همراه با اشک، قری هم در کمر راه میوفته. جغرافیای این آلبوم کلیسا و محله و شهرک نیست، یه دیسکوی پر زرق‌ُبرق اما غمگینه.
  هر آلبوم‌ AF مثل یه رمان جذابه با روایت‌ها و قلمروهای خودش که در یک تم اصلی مشترکن: ناپایداری زندگی مدرن. از دست‌دادن گذشته‌ی گرم و نرم و آدمای عزیز در Funeral، روایت سورئال و سیاه از دنیای جدید و ارزش‌هاش توی کلیسای Neon Bible و تکامل ایده Funeral در ابعادی بزرگتر و شهری‌تر و تقابل مرکز و حاشیه در The Suburbs، تم‌های رمان‌های قبلی AF هستن. در Reflektor، شکنندگی روابط آدم‌ها، در عصری که هیچ وقت تا این اندازه با تکنولوژی به هم وصل نبودن. اورفئوس نباید تا خروج از دنیای زیرزمین به اوریدوس که درست پشت سرشه نگاه کنه اما در لحظه آخر برمی‌گرده و معشوقش رو برای همیشه از دست می‌ده. 
Reflektor  
از اون وجه "Regineطور" آرکید فایر نیروی جلوبرندگی می‌گیره: آهنگ Haiti آلبوم Funeral و Sprawl II آلبوم The Suburbs. راک ارکسترال و زیباشناسی باروک خودشون رو با Post  Disco و Groove و موسیقی کارناوالی هاییتی (سرزمین مادر-پدری Regine که ایده آلبوم از سفر دو سال پیش AF به اونجا شکل گرفت)، ترکیب کردن و حاصلش یک کار پر زرقُ‌برق و رقصی‌ و کاملا قلب‌مچاله‌کن شده. دیسک 1‌اش کارناوالی و شلوغ و زمینی‌ه و دیسک 2‌اش عمیقا تراژیکه و متعلق به عالم رویا و Afterlife.
Reflektor 
، دنبال تکرار گذشته درخشانی که منجر به جایزه Grammy شد نیست. یک آرکید فایر جدیده: لوکس‌تر، بزرگتر، رو به جلوتر، خلاق‌تر و شاداب‌تر. خودشون هم از یه گروه جدی که لباس‌های تیره و مزرعه‌ای‌طور تنشون می‌کردن رسیدن به جایی که یه گروه فان به اسم The Reflektors از کله‌های عروسکی خودشون درست کردند و اجراهای زنده‌شون هم بی‌شباهت به هالوین نشده. 
  
حالا دوباره باید منتظر آلبوم/رمان بعدی Arcade Fire بمونیم! اینا بهترین گروه ایندی‌راکِ بعد از 2000‌ان و Reflektor جذاب‌ترین گزینه برای کادو دادن از بین آلبوم‌های امسال و البته از بین خود آلبوم‌های آرکید فایر، به نظر می‌رسه!
ترک‌های منتخب: دیسک 1- Reflektor / Here Comes The Night Time / Normal Person
دیسک 2- It's Never Over / Afterlife / Supersymmetry  



No comments: