April 05, 2016

REVIEW: Flatbush Zombies - 3001: A Laced Odyssey



hip hop



(راهنمای ریتینگ)

نویسنده : آرمین نوروزی



" Unsigned and Independet "

سه نفره متشکل از Meechy Darko , Zombie Juice , Eric Arc Elliott پرورش یافته خیابان های بروکلین زیر سایه امپایر استیتس نیویورک و به طبع تحت تاثیر غول های East Coast همچون Wu-Tang Clan , Busta Rhymes , Jay-Z , Public Enemy و Biggie

ردپای Flatbush Zombies را پیش از آلبوم A Laced Odyssey :3001 که اولین آلبوم بلند و رسمی آنها به حساب می آید می توان در معدود همکاری و همخوانی هایی که با دوستان و عموما همشهری هایشان داشته اند یافت. از مهم ترین این همکاری ها میشود به ترک Bath Salt از آلبوم Lords Never Worry از A$AP MOB اشاره کرد که با همراهی A$AP Rocky اجرا شد و همین امر باعث معرفی آنها شد. از دیگر آثار مهم پیشین آنها از ترک LUAM از Clockwork Indigo EP به همراه The Underachievers نام ببریم که با خلاقیت بالایی اجرا شد. علاوه بر این ها در آلبوم های دیگری از رپرهایی مثل Smoke DZA , Joey Badass , Action Bronson , RZA و Statik Selektah حضور داشته اند. 

اودیسه 3001 از چند جهت حاوی اهمیت است:

اول اینکه خود را اسیر شرایط نکرده و شرایط را تغییر داده است. به این معنی که در میان جنگ و جدال رکورد کمپانی ها، این گروه با سرمایه شخصی لیبل اختصاصی خودش Glorious Dead Records را ایجاد کرده و همانطور که در آلبوم هم به آن اشاره می شود، تن به بردگی کمپانی های سرمایه داری نداده و زیر پرچم کسی به غیر از خودشان نرفتند.
در این سطح از فعالیت حرفه ایِ موسیقی و آن هم در -سرزمین فرصت ها- آمریکا، زیرزمینی ماندن کار هر کسی نیست!
نمونه بارزش A$AP Rocky است که از زیرزمین خانه های هارلم شروع به کار کرد اما مدت زیادی نگذشت که خود را تسلیم رقم های خیره کننده تاجر های موسیقی عامه پسند مثل سونی دید.

دوم اینکه به وضعیت حال حاضر رپ اعتراض دارد. در تکست هایش از این میزان شباهت بین اثرهایی که هر روزه در بازار موسیقی رپ به انتشار می رسد شکایت دارد و آن را به تمسخر میگیرد. آلبوم را به مانند جمع کثیر آلبوم هایی که به گوش میرسد وقف خواندن از پول و سکس و دراگ نمی کند و اگر دیس ترک میخواند متفاوت میخواند و هر سه ورس آن شنیدنی است و اعضای گروه حرف تکراری نمیزنند.

سوم اینکه پروداکشن موزیک قابل قبولی دارد. نکته قابل توجه این است که آهنگسازی آلبوم با Eric Arc Elliott -یکی از اعضای گروه- است و تا جایی که شده از خشکی و یکنواختی رایج بیت های TRAP فاصله گرفته و همچنان چشم به ضربآهنگ های Old School دهه های قبل تر دارد که فِلو های مدرن و کاریزماتیک اعضا نسبت به آن تعادل برقرار کرده است.

چهارم انتخاب نام آلبوم است که مانند EP قبل تر یعنی Clockwork Indigo برگرفته از آثار استنلی کوبریک فقید است. زمانی که 2001: A Space Odyssey ساخته شد، انقلابی در زمینه فیلمسازی شکل گرفت و شاید 3001 : A Laced Odyssey از دید Flatbush Zombies بی شباهت به آن فیلم نباشد و توانایی ایجاد تغییرات بزرگ و اساسی را داشته باشد!

پنجم آخرین ترک آلبوم Your Favourite Rap Song است که بخش عمده ترک را طرفداران اجرا میکنند. مجموعه ای از صدای هوادارانشان که ضبط شده و در Outro آلبوم جای گرفته. واکنش حرفه ای و تحسین برانگیز گروه در نخستین آلبوم رسمیشان.

اودیسه 3001 آلبوم اصیلی است، این اصالت به شدت به دل می نشیند و من مدت ها به دنبال چنین ویژگی میگشتم!
در دورانی که پر شنونده ترین هیپ هاپ آرتیست سال یعنی Drake حتی اشعارش را نمی نویسد (!) ، گروهی داریم که آلبومش را خود آهنگسازی میکند ، تهیه میکند و روانه بازار میکند.

اودیسه در جدول فروش آمریـکا رتبه دهم را کسب کرد.

ترک های شارپسند R.I.P C.D* , Ascension** , A Spike Lee Joint , Bounce

* داستان این ترک از آنجا شروع شده که Kanye West در اکانت شخصی توییترش یادداشتی را منتشر کرده بود با مضمون اینکه قصد دارد آثارش را از حالت فیزیکی و فرمت سی دی خارج کند و برای همیشه به سیستم استریم آنلاین بپیوندد.
گروه در این اثر فوق العاده گیرا و نوستالژیک علاوه بر ادای دین به کالای کمیابی به نام CD و آثاری که در گذشته بر روی آن ضبط میشده دارد، واکنشی هم به توییت کانیه نشان می دهد.

** شاید یکی از قوی ترین رپر های گروه در این آلبوم Meechy Darko باشد که توانایی عجیبی در داستان سرایی دارد و ورس هایش از نظر محتوایی نقطه آغاز و پایان مشخص دارد. یک چشمه از توانایی اش را در Ascension نشان میدهد و اجرای تمام ورس ها و هوک ها و کورس های آن را به تنهایی بر عهده میگیرد. چند ثانیه از ابتدای کار نمیگذرد که دنیای تاریک و وهم آلودش تو را با خود همراه میکند و متوجه میشوی تجربه تریپ های اسیدی اش که بارها در آلبوم از آن صحبت میکند بی تاثیر نبوده!





No comments: