October 08, 2016

REVIEW: Norah Jones - Day Breaks



از: رضا جلالی




ششمین آلبوم نورا جونز بنام
Day Breaks بیشک یک جادو در دنیای موزیک Jazz است. چهار سال از انتشار آلبوم قبلی او مگذرد ولی اگر فکر میکنید که نورا جونز در این مدت بیکار بوده سخت در اشتباهید. او بعد از انتشار آلبومش توری برپا کرد و بعد از اتمام آن گروه دخترانه ای بنام Puss N Boots را تشکیل داد که در آن با 2 نفر دیگر آهنگ های قدیمی سبک کانتری را بازخوانی کردند بعد از آن اولین بچه اش در سال 2014 بدنیا آمد چندی بعد او آلبومی به همراه مرد اول گروه Green Day یعنی بیلی جو آرمسترانگ در سبک آلترنتیو فولک منتشر کرد که بازهم مجموعه ای بازخوانی آهنگ های قدیمی بود. بعد از آن هم مشغول ساخت آلبوم جدید خودش و در همین اوضاع فرزند دومش بدنیا آمد و در هنگام بچه داری کار آلبوم آخرش را انجام داد. بگذارید یک نفسی تازه کنیم چون واقعن زندگی او سخت تر از چیزیست که میبینیم. شاید در بین هنرمندان مرد استیون ویلسون یک مرد پرکار باشد، در بین زنان پر کار تر از جونز را نمیتوانید پیدا کنید.

آلبوم ششم جونز بازگشت به ریشه و سبک و سیاق اولیه او را رقم میزند. بعد از انتشار آلبوم موفق اولش بنام Come Away With Me که یک موفقیت جهانی برای وی رقم زد و آلبومش در لیست پرفروش ترین آلبوم های تاریخ موسیقی جا گرفت، او با هر آلبوم ذره ذره از سبک اصلیش فاصله گرفت تا جایی که در آلبوم چهارمش بنام The Fall او با رایان آدامز همکار میشود و آلبومی را در سبک آلترنیتیو منتشر کرد که بیشک بهترین کار او حساب میشد. آلبومی عجیب که بعد از مرگ پدرش یعنی راوی شانکار، تاثیرات موسیقی هند بروی او در این دوره و همچنین پایان رابطه ی طولانی اش با دوست پسر قبلیش. آلبوم قبلی او بنام Little Broken Hearts بازهم کاری در سبک آلترنیتیو/ایندی پاپ بود که توسط Danger Mouse تهیه شد. تاکنون نورا جونز در تنها سبک هایی که پا نگذاشته متال و هیپ هاپ است. او همه چیز را تجربه کرده و در همه موفق بوده ولی در آلبوم جدیدش او به اصل و ریشه خود بازگشته. خودش اظهار داشته که مدت زیادی رو به تریوهای جاز و موسیقی 60 این سبک پرداخته (که همه اینها در آلبوم وی مشهود است) و هدف اصلیش این بوده که آلبوم بطور زنده ضبط کند تا اینکه قسمت قسمت و جداگانه ضبط شود و بیشک اینقدر او خوب کار را جمع کرده که هیچ ایرادی نمیشود به آلبوم گرفت. 9 آهنگی که خودش نوشته کاملن تحت تاثیر موسیقی دهه 60 هستند، تک نوازی های زیبا و بی همتا ساکسیفون که در آهنگ هایی همچون "Once I Had A Laugh" و یا "Burn" میشنوید و از همه مهم تر پیانو نوازی خود او در این آلبوم  illy Joe Armstrong همراه مرد اول گروه نگ های قدیمی سبک کانتری را بازخوانی کردند بعد از آن اولین بچه اش در سال 2014 بدنیا آمد چندر آهنگ هایی از جمله "It's A Wonderful Time For Love" شما را به اوج خواهد رساند. سه آهنگ باز خوانی شده "Don’t be Denid" از نیل یانگ، "Peace" از هوریس سیلور و "Fleurette Africaine (African Flower)" از دوک الینگتون اینقدر خوب و تازه هستند که انگار نه انگار که آن های یک بازسازی هستند.

بیشک این آلبوم در بهترین تاریخ زمانی منتشر شده، چرا که الان فصل پاییز است و میتوانید این آلبوم را در یک روز بارانی بگذارید و یک قهوه برای خود درست کنید و کنار شیشه بشینید و بدون توقف کل آلبوم را بشنوید و از موقعیتی که در آن هستید لذت ببرید. بزرگترین مزیت این آلبوم اینست که اینقدر کلاسیک است که شما هر زمانی اراده کنید و آن را از قفسه بیرون بیارید و پخش کنید بازهم حس خوب و تازه رو بهتون میدهد. اگر طرفدار موسیقی جاز باشید میتوانید عاشق آن شوید و اگر همیشه با خودتان میگفتید کاش نورا جونز از اون کارهای اولیه میساخت، خب آرزوتون برآورده شده. شاید بشود گفت Day Breaks تمیزترین و بی عیب ترین کار نورا جونز است و شاید با کمی فکر بتوانید لقب بهترین را به آن بدهید. اگر بخت با جونز همراه باشد او میتواند با این آلبوم شهرت قدیمی خود را بدست بیاورد و از طرفی شاید بتواند این آلبوم در جشنواره گرمی سال بعد (تاریخ انتشارش از مهلت نهایی امسال که 30 سپتامبر میشد گذشته) خوش بدرخشد البته اگر دوستان سیاست مدار بگذارند.
شارپسند:
·        Burn
·        Flipside
·        It's A Wonderful Time For Love
·        Sleeping Wild

·        Fleurette Africaine (African Flower)

No comments: