December 04, 2015

REVIEW: Kode9 - Nothing



از: محمدحسین وحیدنژاد



footwork / experimental electronic




(راهنمای ریتینگ)




استیو گودمن صاحب لیبل خوش نام Hyperdub بیشتر با نام آرتیستی Kode 9 شناخته میشه که از موسیقی داب ، Reggae و بعدها 2step garage  تاثیر گرفته و البته الان به سمت footwork رو آورده که این علاقه رو در ریلیز های جدید هایپرداب هم شاهد هستیم.

همینطور استیو رو با همکاریهاش با mc لندنی ساموئل گوردون یا Spaceape می‌شناسیم که دو آلبوم فوق العاده رو باهم دادن و متاسفانه سال پیش ساموئل به خاطر ابتلا به سرطان درگذشت و این اولین آلبوم استیو بدون او هست که واقعا نبود اون حس میشه.

سعی گودمن در این آلبوم اینه که موسیقی رو بسازه که انگار از آینده میاد. از زمانی که دیگه چیزی نمونده و همه چیز به سمت صفر رفته. این از اسم و کاور آلبوم که یک علامت تهی هست و حتی اسم های ترک ها معلومه مثل: Zero Point Energy ،Void ،Zero Work و ترک نه دقیقه‌ای نویزی آخر آلبوم Nothing Lasts Forever.
 
برعکس کارهای قبلی، درک و ارتباط با این آلبوم سخته و غیرقابل پیش‌بینی. برای مئال ترک vacuum packed با یک سری نت پیانو و فضای آروم شروع میشه و درادامه اش به نظر یکی از ترک های پیچیده آلبوم میاد ولی در پایان به یک ترک banger کلاب تبدیل میشه انگار شما دارین به استیو در حالی که مشغول ساخت موسیقی به صورت زنده ست، گوش میدین.
یکی از بهترین سورپریز‌های آلبوم، ترک یکی مونده به آخر یعنی 9Drones ست که ریمیکس ترک 9samurai ای هست که قبلا با ساموئل کارکرده بودن و یک ترک کلاسیک به حساب میاد و با ترک بعدش "هیچ چیز برای همیشه باقی نمیمونه" و به سمت اون صفرها و تهی بودن میره.
اما زیباترین و لذتبخش ترین ترک آلبوم Holo یک ترک footwork خوب با وکال رباتیکی که در یک لوپ قرار گرفته و با یک سری نویز به اضافه سینث های silvery که امضای خودش به شمار میان. در ترک Mirage هم این امضای شخصی رو با یک ملودی جذاب شاهدش هستیم.
به خاطر دو آلبوم فوق العاده ی قبلی استیو، انتظارات از این آلبوم خیلی بالا بود ولی از کارهای جدیدش میشد متوجه شد که کاملا رو به footwork آورده و دیگه شاید شاهد اون استایل کلاسیک و اون دابستپ های آندرگراند نخواهیم بود. با اینکه شخصا زیاد از footwork خوشم نمیاد و از طرفدارای پروپا قرصش نیستم، ولی این آلبوم رو دوست داشتم و البته دوست دارم که شاهد کارهایی شبیه به کارهای قدیمیش دوباره باشیم.

ترک‌های شارپسند: Holo , 9 Drones , Notel ,Mirage, Vacuum Packed

No comments: